Medlemsarbeid

Å få flere medlemmer i organisasjonen er noe av det som tar aller mest tid. Det er viktig å huske på at dette ikke er noe som skjer av seg selv, men noe som krever kontinuerlig innsats.

Spør meg!

Agnes Nærland Viljugrein
Organisasjons- og arrangementskonsulent
agnes@ungorg.no
Tlf.: 24 14 98 30

Hvordan rekruttere medlemmer

Jobb strategisk med rekruttering
Mange organisasjoner ønsker seg flere medlemmer, men sliter med å vite hvordan. Et godt sted å starte er med å svare på disse spørsmålene:

  • Hvem er medlemmer i vår organisasjon, og hvordan ble de medlem?
  • Hvem er målgruppa vår, og hvor befinner de seg?
  • Kjenner jeg noen som burde vært medlem?

Når dere har svart på spørsmålene over, kan dere legge en plan basert på disse tipsene:

  • Vær strategisk – ikke kast bort tiden i områder eller på skoler dere vet at det er vanskelig å finne medlemmer på.
  • Ha informasjon på sosiale medier og nettsider. Hvis noen finner organisasjonen deres er det viktig at det er god informasjon om hvordan man blir medlem i alle kanaler. 

Tre tips for å rekruttere medlemmer:

Sett opp en stand på en skole, fritidsklubb eller i nærmiljøet. Gå aktivt bort til unge som går forbi og still dem spørsmål som gjør dem nysgjerrig eller interessert. Ha noe snacks eller digg på standen som gjør at folk vil stoppe.

Hold foredrag eller lag en debatt om aktuelle temaer som folk ønsker å lære mer om, og bruker deler av arrangementet til å fortelle om hvordan man kan bli aktiv samtidig.

Kort tid etter dere har hatt en stand eller en debatt, inviter til et åpent møte. Dette vil gjøre det lettere for nysgjerrige å teste ut hvordan det er å være engasjert hos dere, og for de som kommer på det åpne møtet vil være en god start på å bli et medlem.

Få aktive medlemmer

Det holder ikke å bare få noen til å melde seg inn i organisasjonen, man må også jobbe for at de blir aktive og engasjerer seg. Nye medlemmer som blir aktive er de neste som skal lede og utvikle organisasjonen. Derfor er det viktig at dere har dette på plass:

  • Vi har tilgjengelig informasjon om møter og arrangementer på hjemmesider og i sosiale medier.
  • Vi har sendt ut SMS eller e-post til medlemmer som har lyst til være aktive med informasjon om arrangementer eller aktiviteter som kommer.
  • Ringt alle medlemmer som nylig har meldt seg inn og invitért dem på et arrangement. 
  • Tatt kontakt med medlemmer som plutselig har dukket opp sjeldnere, for å finne ut hvorfor.