Å holde gode taler

Å holde en tale eller en appell kan virke som en skummel oppgave, men ingen ble født en god taler. Alle kjente talere du kan tenke på har en gang begynt et sted de også. Det er ingenting i veien for at du også kan bli en mester i taleteknikk, men det krever mye øving og gode forberedelser.

På denne sida finner du noen gode tips og triks til hvordan du kan bli en flinkere taler, men dette er ingen fasit. Den viktigste jobben du gjør er å trene på egenhånd, få tilbakemeldinger og jobbe videre med dem for hver gang.

Lykke til!

Før du begynner

1. Tenk på publikumet du skal snakke til

De mest kjente talene er gode, nettopp fordi de er tilpasset tid og sted de skal fremføres. I organisasjonslivet holder vi mange taler, både på årsmøter, landsmøter eller i andre settinger, og har et mål om å overbevise om en sak eller et syn vi brenner for. Da er det lurt å ikke bare ta utgangspunkt i saken sin, men også å ha tenkt gjennom publikumet man vil overbevise.

  • Hvem skal du snakke til og hva kjennetegner dem? (Er de feks. unge, gamle, jenter, gutter, skoleelever, årsmøtedeltagere eller yrkesfagselever?)
  • Hva er de du skal snakke til opptatt av?
  • Hvordan kan det du er opptatt av bli viktig for dem?
  • Og hvordan kan de eventuelt forstå deg, hvis de ikke er enige i saken din?

2. Finn de beste argumentene og motargumentene

Når du skriver talen er målet å treffe publikum med budskapet ditt. Da er det viktig å finne gode argumenter og argumentere på en måte som fungerer overbevisende. Et godt tips er å kjenne motargumentene til saken din. På den måten kan du være i forkant av argumentene som møter deg og svare dem ut før de rekker å komme. Vet du hva motargumentene dine er kan du sikre at innholdet ditt treffer de du skal snakke til og at dine argumenter blir de aller beste. Hvis du er usikker på hva motargumentene er kan du spørre en venn, lytte til andre innlegg som kommer i debatten eller søke opp på internett og se om du finner innlegg som er skrevet før. 

3. Ha et klart budskap

Still deg spørsmålet: Hva vil jeg oppnå med talen min? På årsmøter eller andre plasser der det holdes mange taler er det ofte vanskelig å bli husket i ettertid. Det er viktig at du prioriterer tiden du har for å få frem et tydelig budskap. Dersom du snakker om mange forskjellige ting på en gang blir det vanskelig å huske hva du snakket om. Prioriter én sak eller ett poeng og hold deg til det. Jo tydeligere budskapet ditt er, jo mer sannsynlig er det at du får gjennomslag for det du er opptatt av etterpå. 

Skriveprosessen

4. En god åpning som fanger oppmerksomhet

I en tid der alle eier en mobiltelefon som lett stjeler oppmerksomheten eller på lange møter med mange talere på rad, er det viktig å få oppmerksomheten til publikum når det er din tur. En god åpning vekker nysgjerrighet hos de som skal høre på og får dem til å løfte blikket og spisse ørene. Bruker du bare klisjeer eller sier noe selvsagt som mange andre har sagt før, er det svært sannsynlig at du mister publikum før du har kommet deg videre fra åpningen. Derfor er det viktig å sørge for at åpningen er så god som mulig.

Du kan for eksempel starte med:

  • En påstand som får oppmerksomheten til salen
  • Et sitat fra en kjent person
  • En historie som er lett å lytte til
  • Noe som får salen til å le

5. Ha en nyttig oppbygning i talen

En god tale har en oppbygging som styrker budskapet ditt, og som ikke tar vekk fokuset fra det du har tenkt til å si. Et viktig stikkord for god argumentasjon er at den er variert.

Det sies at det publikum sitter igjen med etter å ha hørt en god tale, er følelsene de hadde mens de hørte den. Har du argumenter som kan provosere, engasjere eller bevege publikum kan du være trygg på at de husker mer i etterkant. Samtidig må du sørge for å ikke gå så langt at følelsene eller historien din tar over for poenget eller saken du prøver å formidle. Ikke alle talere er like, og noen foretrekker ulike typer argumenter. Finn din stil og det som passer deg best!


Å tenke på hva slags struktur du bygger opp talen din med er avgjørende for å få de som lytter til å følge med. Det finnes drøssevis av kreative virkemidler du kan ta i bruk for å gjøre talen din mer spennende, og her har du noen eksempler: 

  • Bruk repetisjon i talen for å få inn et poeng. Mens du bygger opp argumentene dine kan du repetere den samme setningen igjen, eller starte setninger med den samme inngangen. Repetisjon som virkemiddel kan bidra til å gi talen en “rytme”’
  • 3er-regelen. “For det første, for det andre og for det tredje” kan være en fin måte å få salen til å følge med gjennom poengene dine og fungerer som en god “lytter-veiledning” for publikum. Bruk tre eksempler, tre beskrivende ord eller ha tre argumenter for poenget ditt. 
  • Fortell en historie. Bruk historien for å få oppmerksomhet og bygg saken din inn i historien. Historier bidrar til å skape bilder hos den som skal lytte og gjør det enklere å følge med. 
  • Bruk kontraster for å vise forskjellen på ditt poeng og et alternativ/en motsetning. Kontraster kan brukes både i det store, for eksempel hvorfor man bør støtte din sak og ikke noen andres, men også i setninger eller avsnitt for å skape dynamikk i innlegget. 
  • Humor er en fin måte å få oppmerksomhet på og gjøre talen din gøy å høre på. 

6. En sterk avslutning til slutt

Når du har skrevet talen din, er det viktig at du avslutter den på en god måte. Tenk på at talen ikke bare skal avslutte og at du skal takke for deg, men at målet er å “mane til handling” hos publikum. Finn et avsluttende budskap som forsterker poenget ditt.

Alt for mange talere går i fella og tar lufta ut av ballongen i det de runder av talen sin, gjerne med en litt “unnskyld for at jeg er til”-holdning eller en “stem på forslag F66 i blekka på side 8”. De aller beste talerne lar avslutningen bli en del av høydepunktet i hele talen. Tenk på avslutningen din som å ta sats –  hopp uti det og avslutt med kraft og engasjement.

7. Tør å kutte ut det som ikke fungerer

Når man har skrevet ferdig er det lett å tviholde på poeng du er blitt glad i, men som kanskje ikke bidrar til å bygge opp hovedbudskapet ditt. Sørg for å kutte ut alt som ikke er relevant for budskapet ditt og få gjerne noen andre til å lese gjennom talen din eller høre deg fremføre den. Å kutte ut det som ikke fungerer kan være vanskelig, men det er en viktig treningssak som over tid vil gjøre deg til en dyktigere taler.

I denne delen av prosessen er det viktig å stille seg selv noen kritiske spørsmål:

  • Bidrar eksemplene mine til å underbygge hovedbudskapet mitt? 
  • Har jeg en fortelling som er hensiktsmessig, eller går den for langt på siden av det jeg egentlig vil si?
  • Har jeg så mye humor eller kreative virkemidler at de tar fokuset bort fra saken jeg vil snakke om? 

Fremførelsen

Fremførelsen er det som setter kronen på verket. Det er viktig å ha lest gjennom talen sin på forhånd og øve, gjerne foran et test-publikum.

Å være nervøs før du skal holde en tale er et godt tegn. Det betyr at du tar det alvorlig og bryr deg om publikummet du skal snakke til. Men det er ingen grunn til å la nervøsiteten ta overhånd. Sørg for å tenke over punktene som følger, så vil du ha gode verktøy for å ta nervøsiteten før den tar deg.

8. Tenk på hvordan du bruker stemmen og kroppen

Vi er alle forskjellige mennesker og det gjør at vi bruker stemmen og kroppen vår forskjellig. Det er viktig å være bevisst på hva man selv har en tendens til å gjøre når man skal fremføre en tale. Er du en som kanskje vifter for mye med armene? Mumler du? Beveger du deg for mye mens du snakker, eller tar du deg for mye i håret? Få gjerne noen andre til å gi deg tilbakemelding på hvordan du fremfører talen din. Hvis ikke du har noen andre i nærheten kan du prøve med å filme deg selv mens du holder talen.

Generelt kan det være lurt å tenke at du skal bruke kroppen på en sånn måte at det bidrar til at budskapet ditt når fram, ikke distraherer publikum fra å følge med. Et godt tips er å holde fast i talerstolen hvis du veiver for mye, eller ha på deg klær og fikse håret på en måte som gjør at du ikke tar i det, retter på det eller justerer i det mens du snakker. 

Framføringen er en treningssak som alle talere må jobbe med til enhver tid, men det kan være lurt å tenke på følgende: 

  • Øv på å variere stemmebruken gjennom talen. Kan du bruke tempoet til å øke intensiteten under de viktige poengene, eller ta det helt ned for å få oppmerksomhet fra publikum?
  • Tenk på hvor talen skal holdes hen: Er det mange? Er det mikrofon? Ute eller inne? Er det talerstol, eller snakker du på en scene? Kan du ha manus, eller må du la være?

9. Øv!

Dette punktet sier seg selv, men at det er kort formulert betyr ikke at det er uviktig. Tvert imot! Å øve, teste i forkant, justere og forberede seg er det aller viktigste du kan gjøre. 

10. Få tilbakemelding i etterkant

Når du har fremført talen din og har det hele overstått, er det godt med tilbakemeldinger fra en god venn. Avtal gjerne med noen i forkant om at de skal følge med på hvordan du fremfører og hvordan budskapet traff i salen. Hvordan fungerte stemmebruken og kroppsbevegelsene dine? Traff budskapet ditt de som hørte på? Fikk du gjennomslag for saken?

Vi krysser fingrene for deg!