Aksjonisme – ta saken til gata!

Aksjonisme er en fin måte å få oppmerksomhet om en sak på som åpner for mange kreative muligheter. Når man skal holde en aksjon er det likevel greit å ha noen tanker i bakhodet før man begynner, og i denne oversikten har vi samla det viktigste å tenke på før man begynner å aksjonere.

1. Finn et tema som er aktuelt og som engasjerer

Et fellestrekk for vellykka aksjoner er at de er aktuelle og skaper stort engasjement. Selv om det kan virke fristende å planlegge en aksjon mange måneder i forveien, kan det gjøre at saken ikke er aktuell lenger. Skal dere klare å samle mange mennesker til et demonstrasjonstog må dere være sikre på at det er en sak som gjør at mange nok vil være interessert i å møte opp.

Noen spørsmål som kan være gode å stille seg:

  • Er saken min aktuell akkurat nå? 
  • Er dette en sak som er lett å forstå? 
  • Er dette et tema som får fram følelser? 
  • Gjelder denne saken mange personer?

2. Tenk ut et passende sted for aksjonen

Å finne det perfekte stedet for aksjonen kan være det som virkelig gjør at den treffer. Er det kommunepolitikerne som ikke prioriterer saken dere er opptatt av? Still dere utenfor Rådhuset! Skal det være et stort møte med masse presse tilstede som tar en avgjørelse dere vil påvirke? Møt opp!

3. Husk å be om nødvendige tillatelser

Skal dere bare dele ut flyers på en plass utendørs trenger dere ikke søke om tillatelse til det, men så fort man skal sette opp en stand, arrangere et demonstrasjonstog eller en konsert, så trenger man tillatelse.

Som regel må dere ta kontakt med grunneier der dere skal stå. I Oslo er grunneier som regel bydelen eller bymiljøetaten i Oslo sentrum. Dersom dere skal arrangere en demonstrasjon må dette også avklares med politiet og på Eidsvolls plass foran Stortinget må det også avklares med Stortinget. På skolene i Oslo kan du ringe sentralbordet deres.

Er du usikker på hvilke tillatelser du trenger og hvor du skal ta kontakt? Ikke nøl med å spørre oss eller send en mail til organisasjon@ungorg.no så hjelper vi deg gjennom systemet.

4. Vær kreativ og tenk stort!

Aksjoner er en fantastisk mulighet til å være kreativ, og kun fantasien setter grenser for hva som er mulig å gjøre. Tør å tenke stort og sett ambisiøse mål for hva dere vil gjøre. Mal banner eller sett opp noe annet som kan synliggjøre saken deres. Søk opp andre aksjoner og la dere inspirere.

5. Mobilisering, mobilisering, mobilisering! 

En vellykka aksjon trenger folk, og jo flere folk som stiller, jo morsommere blir det! I planlegginga av en aksjon kan man ha dårlig tid frem til aksjonsdagen, så det er viktig å sette av god nok tid til mobilisering. Gjør informasjonen tydelig og lett å finne for alle som skal delta.

6. Ikke nøl og bruk lang tid på planlegging

Når man skal gjennomføre en aksjon er det viktig å prioritere tiden sin godt. Hvis man skal holde saken varm og gjennomføre aksjonen mens den fortsatt er aktuell, er det viktig at man ikke kaster bort unødvendig tid i planleggingsprosessen. Vær tydelig på ansvarsfordeling mellom de som skal arrangere og ha en tydelig kommandolinje så man kan ta raske avgjørelser ved behov. Jo mindre tid du bruker på praktisk planlegging, jo mer tid får du til det som tross alt er det viktigste: Mobilisering og gjennomføring!

Synlighet er et viktig stikkord når man skal planlegge en aksjon. Husk på at dere må være synlige, enten for de som går i området rundt der dere holder aksjonen, eller for de dere ønsker å påvirke.

7. Inviter pressen med

Det er ikke alltid man klarer å samle mange hundre personer til en aksjon, men det er heller ikke nødvendig for å få frem budskapet sitt. Sørg for å ta gode bilder underveis og lag et pressenotat. Ring pressen og få de til å stille opp på aksjonen, eller ta kontakt og selg inn saken din i etterkant.

8. Husk å bruke sosiale medier

Både i mobiliseringa til aksjonen, underveis eller som en del av en større kampanje, er sosiale medier et godt verktøy. Lag et arrangement på Facebook tidlig i planleggingsfasen og juster det heller underveis mens du får mer informasjon. Sørg for at informasjonen er tydelig og at arrangementet ser bra ut. Kan det lages delebilder eller videoer for å hause opp stemninga før aksjonsdagen? Eller kanskje dere skal få alle til å dele det samme budskapet? Uansett hva dere velger er det alltid lurt å tenke sosiale medier på veien, og det er alltid en fin måte å vise frem aksjonen etterpå.

Mobiliseringstips

Ta direkte kontakt med medlemmer på telefon eller melding for å spørre hver enkelt om de har mulighet til å delta. Direkte kontakt føles veldig ofte mer forpliktende enn å trykke “deltar” på et Facebook-arrangement, og det er ofte en god sjanse til å få med enda flere!

Har du noen spørsmål?

Vi i UngOrg er her for å hjelpe, gi råd og veiledning i alle spørsmål du måtte ha om organisasjonsarbeid. Vi bidrar gjerne med ideer til aksjoner dere vil gjennomføre, praktiske løsninger eller andre utfordringer dere kan møte på underveis.

Ikke nøl med å ta kontakt med oss! Send en epost på organisasjon@ungorg.no, ring og avtal et møte eller kontakt oss på sosiale medier.