Aksjonisme – ta saken til gata!

Aksjonisme er veldig effektiv måte for din organisasjon å løfte viktige saker og synliggjøre dem for andre mennesker. Om man er kreativ kan man påvirke folks meninger og få oppmerksomhet om deres sak. Når man skal holde en aksjon er det likevel greit å ha noen tanker i bakhodet før man begynner, og i denne oversikten har vi samlet det viktigste å tenke på når man planlegger en aksjon.

Spør meg!

Sebastian Hytten

Politisk rådgiver

sebastian@ungorg.no
Tlf.: 24 14 98 30

Planlegging og gjennomføring av en aksjon

Et fellestrekk for vellykkede aksjoner er at de er aktuelle og skaper stort engasjement. Selv om det kan virke fristende å planlegge en aksjon mange måneder i forveien, kan det gjøre at saken ikke er aktuell lenger. Skal dere klare å samle mange mennesker til et demonstrasjonstog må dere være sikre på at det er en sak som gjør at mange nok vil være interessert i å møte opp.

Noen spørsmål som kan være smarte å stille seg:

  • Er saken min aktuell nå?
  • Er saken lett å forstå?
  • Er dette et tema som får fram følelser?
  • Gjelder denne saken mange personer?

Å finne det perfekte stedet for aksjonen kan være det som virkelig gjør at den treffer. Er det kommunepolitikerne som ikke prioriterer saken dere er opptatt av? Ha aksjonen utenfor Rådhuset. Skal det være et stort møte med masse presse tilstede som tar en avgjørelse dere vil påvirke? Møt opp og sørg for at media får med seg deres synspunkter.

Skal dere bare dele ut flyers på en plass utendørs trenger dere ikke søke om tillatelse til det, men så fort man skal sette opp en stand, arrangere et demonstrasjonstog eller en konsert, så trenger man tillatelse.

Som regel må dere ta kontakt med grunneier der dere skal stå. I Oslo er grunneier som regel bydelen eller bymiljøetaten i Oslo sentrum. Dersom dere skal arrangere en demonstrasjon må dette også avklares med politiet og på Eidsvolls plass foran Stortinget må det også avklares med Stortinget. På skolene i Oslo kan du ringe sentralbordet deres. Å få tillatelse sørger for at dere kan gjennomføre aksjonen deres uhindret.

Aksjoner er en fantastisk mulighet til å være kreativ, og kun fantasien setter grenser for hva som er mulig å gjøre. Tør å tenke stort og sett ambisiøse mål for hva dere vil gjøre. Mal banner eller sett opp noe annet som kan synliggjøre saken deres. Søk opp andre aksjoner og la dere inspirere. Om dere skaper liv så kan dere være sikre på at dere får oppmerksomhet fra de som er rundt dere.

En vellykket aksjon trenger folk. Jo flere folk som stiller, jo morsommere blir det! I planlegginga av en aksjon kan man ha dårlig tid frem til aksjonsdagen, så det er viktig å sette av god nok tid til mobilisering. Gjør informasjonen tydelig og lett å finne for alle som skal delta. Gjerne send ut direkte påminnelser på at aksjonen skjer, og hvor den skjer.

Når man skal gjennomføre en aksjon er det viktig å prioritere tiden sin godt. Hvis man skal holde saken varm og gjennomføre aksjonen mens den fortsatt er aktuell, er det viktig at man ikke kaster bort unødvendig tid i planleggingsprosessen. Vær tydelig på ansvarsfordeling mellom de som skal arrangere og ha en tydelig kommandolinje så man kan ta raske avgjørelser ved behov. Jo mindre tid du bruker på praktisk planlegging, jo mer tid får du til det som tross alt er det viktigste: Mobilisering og gjennomføring!

Det er ikke alltid man klarer å samle mange hundre personer til en aksjon, men det er heller ikke nødvendig for å få frem budskapet sitt. Sørg for å ta gode bilder underveis og lag et pressenotat. Ring pressen og få de til å stille opp på aksjonen, eller ta kontakt og selg inn saken din i etterkant.

Både i mobiliseringa til aksjonen, underveis eller som en del av en større kampanje, er sosiale medier et godt verktøy. Lag et arrangement på Facebook tidlig i planleggingsfasen og juster det heller underveis mens du får mer informasjon. Sørg for at informasjonen er tydelig og at arrangementet ser bra ut. Kan det lages delebilder eller videoer for å hause opp stemninga før aksjonsdagen? Eller kanskje dere skal få alle til å dele det samme budskapet? Uansett hva dere velger er det lurt å tenke sosiale medier på veien, og det er en fin måte å vise frem aksjonen etterpå eller underveis.

Mobiliseringstips
Ta direkte kontakt med medlemmer på telefon eller melding for å spørre hver enkelt om de har mulighet til å delta. Direkte kontakt føles veldig ofte mer forpliktende enn å trykke “deltar” på et Facebook-arrangement, og det er ofte en god sjanse til å få med enda flere!

VÅRE ARTIKLER OM POLITISK ARBEID

HOLDE GODE TALER

Å holde gode taler handler mye om forberedelse. Les mer her om hvordan du mestrer en god tale.

HVORDAN KOMME PÅ I MEDIA

Les mer om hvordan dere kan få en sak på trykk.

HVORDAN SKRIVE LESERINNLEGG

Lær hvordan du skriver leserinnlegg som overbeviser.

POLITISK PÅVIRKNING

Hvordan få politisk gjennomslag?

POLITIKK I OSLO

Hvordan er Oslopolitikken bygd opp?

DEBATTEKNIKK

Skal du i debatt? Da har vi tips til hvordan du kan forberede deg.

AKSJONISME

Få tips til hvordan dere kan gjennomføre en aksjon her!